Konsumenträtt är ett ganska komplicerat område som många personer inte har speciellt bra koll på. Det är inte konstigt på något sätt eftersom att varje enskilt företag har sina egna villkor. På internet gäller vissa saker och i butiker annat. Därför har vi nedan samlat ihop den viktigaste informationen som gör att du kan konsumera säkert.

Konsumenträtt inom nätet

Förr i tiden var det inte speciellt populärt att handla från nätet. Men idag när alla har tillgång till internet har det blivit ett vanligt sätt att handla på. När man handlar på nätet så får man hem varan inom några dagar och man behöver inte besöka butiken. Det är ett väldigt bekvämt sätt att konsumera på men det finns många saker som kan vara viktiga att tänka på innan.

Det är bra att handla hos kända företag

Man ska hålla sig till företag som man känner igen eller har hört talas om förut. Då kan man med större säkerhet handla produkter hos företaget. Att göra en egen webbsida eller webbshop för att lura folk på pengar är enklare än vad man kan tro. Var därför alltid noggrann med att kolla så att kontaktinformation och recensioner av tidigare konsumenter.

Du kan googla på företaget

För att vara säker att företaget man handlar av inte bara lurar folk på pengar är det smart att se vad andra skrivit om deras produkter. Detta kallas att vara källkritisk och man kan titta på bland annat på användare på sociala medier, recensioner och webbsidan ger mycket information. Titta även på priserna på produkterna, verkar det rimligt? För det kan vara så att företaget försöker locka kunder med så kallade mirakelprodukter.

Läs alltid avtalsvillkoren

Avtalsvillkoren även kallat köpevillkoren varierar mellan alla olika företag i hela världen. Så för att veta exakt vad det är som gäller bör man kolla igenom dessa innan man ingår i ett avtal och köper något.

Jämför priser mellan olika företag

Att jämföra priset på samma produkt på olika hemsidor är ett bra alternativ för att se vad som är rimligt. Eftersom att liknande produkter kan variera extremt mycket i pris.

Kontrollera företags informationssidor

Innan man köper en vara från en sida så ska man kolla om företaget har angivit sina kontaktuppgifter. Det kan vara en adress, mail eller mobilnummer. Detta numret kan du senare använda på en sida som Eniro eller hitta.se. Då kommer det att stå vem som äger numret eller vad som ligger på den adressen.

Använda bankens säkerhetstjänst

När man ska handla på nätet ska man alltid använda någon säkerhet från sin egen bank. Alla banker har olika sätt för att det ska finnas säkerhet hos deras kunder. Om du har en säkerhet från din bank och du blir lurad så kan förhoppningsvis banken hjälpa dig.

Ångerrätt

Tänk på att det alltid är ångerrätt då du köpt från internet. Inom Sverige och det andra EU länderna är det alltid 14 dagars ångerrätt.  Det bra att kolla i förväg om företaget tar ut eventuella kostnader om du skulle ångra dig.

Köpa av privatpersoner

Tänk på att om du köper från privatpersoner så har du ingen garanti eller ångerrätt. Du kan alltså inte lämna tillbaka varan om det inte är något större fel på den. Förutom om det är så att du och denne personen har kommit överens och gjort ett avtal som ger dig den rättigheten. Därför bör du ha det i baktanken innan du köper något.

EU handel

Det är lättare att handla inom EU än andra länder som inte är medlemmar eller ligger utanför Europa. Detta är på grund av att EU länderna har fri handel mellan varandra. Det är då bra att tänka på att det kan bli dyrare då du handlar något från ett land som inte tillhör EU. Då det ofta tillkommer fler större avgifter som porto, tullavgifter och expeditionsavgift.

Bra att tänka på då du köper inne i en butik

Det är ingen självklarhet att en butik erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Det är din skyldighet att ta reda på om butiken erbjuder det eller inte. Det bästa du kan göra är att fråga butikspersonal.

Bra att veta om reklamation vare sig du köper i en butik eller på internet

Om du upptäcker att varan du köpt inte hållit den kvalité eller gått sönder alldeles för tidigt utan att du själv förorsakat skadan, så bör du så fort som möjligt kontakta butiken och reklamera varan. Inom 6 månader anses varan alltid ha ett ursprungligt fel om inte säljaren kan bevisa motsatsen att du har förorsakat skadan. Om du reklamera efter 6 månader kommer det vara du som måste bevisa att det är ett ursprungligt fel. Om det skulle bli tvist mellan dig och säljaren kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller kontakta en domstol och skicka in en stämningsansökan.