När du söker jobb kan du behöva kontakter som kan hjälpa dig med sökandet eftersom lediga jobb oftast inte annonseras ut. Arbetsgivare brukar istället leta efter behöriga för jobbet från sitt eget kontaktnät. Det är oftast bra att kartlägga och utveckla kontaktnätet så att man får en bättre bild av vad man kan utgå ifrån.

Hur gör man då?

  • Gå igenom och gör en lista över vilka du känner, ta kontakt och berätta att du söker jobb. Finns det någon som jobbar på företaget där du vill jobba? Även om du inte får tag på något jobb direkt så ska du inte ge upp. Nästa gång det dyker upp ett jobb så kanske någon av dina kontakter tänker på just dig.
  • Utveckla ditt kontaktnät. Fundera på vilka personer som du tycker är bäst att satsa på i ditt nätverk. Finns det någon som jobbar i din bransch eller någon som har väldigt mycket kontakter kan du försöka ta kontakt med den. Du kan utforska i sociala medier för att knyta till kontakter som kan hjälpa dig på vägen.

 

CV

I ditt CV ska du beskriva och lyfta fram dina erfarenheter, kunskaper och personliga egenskaper. För att arbetsgivaren ska kunna få en bra överblick snabbt är det viktigt att ha en enkel och tydlig struktur.

Det här bör du få med dig i ditt CV:

  • Anpassa CV:et efter det jobb du söker. Försök lyfta fram erfarenheter som passar för jobbet. Du behöver alltså inte ta med allt du har gjort.
  • Ta med en kort beskrivning av dina jobb.
  • Är du oerfaren i arbetslivet kan du istället lyfta fram saker du har gjort som passar för jobbet du söker. Till exempel saker som tyder på förmågan att samarbeta och effektivitet.
  • Viktigt att också ta med övriga kunskaper som språk, erfarenheter från till exempel föreningsarbete och om du har körkort.

 

Referenser

Arbetsgivare vill ofta kontakta en referensperson för att få en bild av vem du är. En referensperson kan till exempel vara chefer eller anställda från något jobb du har haft eller bara någon som känner dig bra.

  • Har du inga bra referenspersoner kan du använda dig av till exempel lärare eller handledare.
  • Kom ihåg att fråga dina referenspersoner om det går bra att använda dem som referenser.

 

Personligt brev

Ditt personliga brev ska vara en närmare presentation på dig själv där du visar att du är rätt person för det jobb du söker. Personliga brevet ska skickas tillsammans med ditt CV när du söker jobb.

 

Några tips för brevet:

  • Börja brevet med det viktigaste så du fångar arbetsgivarens intresse direkt. Förklara vilket jobb du söker och varför du passar för jobbet.
  • Anpassa brevet efter det jobb du söker. Ta reda på information om jobbet och arbetsgivaren.
  • Försök att lyfta fram specifika meriter och egenskaper som är relevanta för jobbet.

 

Något att tänka på när du skriver CV och personliga brev:

  • Läs igenom och kolla noggrant efter stavfel.
  • Skicka CV:t och brevet som pdf. Döp dokumentet “CV Förnamn Efternamn”.
  • Skicka in din ansökan i tid.